6 slávnych vrakov, ktoré stále čakajú na svoje objavenie

Objavenie vraku Titanicu v roku 1985 ukončilo jeden z najslávnejších lovov podvodnej archeológie, ale mnoho ďalších historicky významných vrakov uniká vedcom a záchranným tímom aj naďalej. Magistra História ponúka príbehy šiestich plavidiel, od vlajkovej lode Krištofa Kolumba po jednu z najlegendárnejších pirátskych lodí, ktorých morské hroby nie sú stále objavené.

santa maria

1. Santa Maria

Krištof Kolumbus vyplával so všetkou slávou a pompou na svoju prvú plavbu do Nového sveta na troch lodiach, nazvaných Nina, Pinta a Santa Maria, z ktorých sa však len dve vrátili k španielskym brehom. Na Štedrý deň 1492 námorník zodpovedný za riadenie vlajkovej lode Santa Maria odovzdal kormidlo neskúsenému plavčíkovi, ktorý s loďou okamžite stroskotal na najbližšom koralovom útese v blízkosti dnešného Haiti. Členom posádky sa s pomocou miestnych domorodcov podarilo zachrániť náklad lode, ale loď samotná sa potopila hneď nasledujúci deň, pričom ju pravdepodobne neskôr úplne pokryl morský sediment. Presné umiestnenie vraku nie je doteraz známe, pochovala ho história. Podvodný prieskumník Barry Clifford v roku 2014 vyhlasoval, že našiel vrak lode za pomoci informácií o Santa Marii z Kolumbových denníkov, ale odborníci UNESCO našli dôkaz, že tento vrak patril inej lodi zo 17. alebo 18. storočia.

2. USS Indianapolis

Dňa 30. júla 1945, len pár dní po tom, čo úspešne doručila komponenty pre prvú atómovú bombu na americkú základňu na ostrove Tinian, USS Indianapolis bola zasiahnutá dvojitým torpédom z japonskej ponorky I-58, ktoré ju skoro roztrhlo na dve polovice. Ťažký krížnik zmizol pod hladinou v priebehu niekoľkých nasledujúcich minút, pričom na jeho palube sa ešte stále nachádzalo asi 300 námorníkov. Zvyšných 900 námorníkov sa bezmocne pohojdávalo vo vodách plných žralokov z Filipínskeho mora. Zbadalo ich lietadlo na okružnom kontrolnom lete, ktoré zavolalo pomoc a o štyri dni neskôr zachránili všetkých 317 preživších. Ostatní sa buď potopili s ľoďou, utopili, zomreli na úpal, dehydratáciu, alebo po útokoch žralokov. Potopenie USS Indianapolis si Američania pripomínajú ako najhoršiu námornú katastrofu americkej 2. svetovej vojny. Napriek niekoľkým expedíciám s pomocou sonaru a podmorských vozidiel sa vrak lode už nikdy neobjavil. Časť problému spočíva aj v extrémnych hĺbkach prehľadávanej oblasti. Podľa niektorých odhadov sa krížnik môže nachádzať v hĺbke až 370 metrov pod hladinou mora.

3. HMS Endeavour

HMS Endeavour je najznámejšia tým, že prepravovala kapitána Jamesa Cooka po celom svete počas jeho prvej poznávacej cesty, ktorá trvala od roku 1768 do roku 1771. Loď bola prvou európskou loďou, ktorá navštívila východné pobrežie Austrálie a oboplávala Nový Zéland, no už niekoľko rokov po návrate domov bola bez okolkov predaná súkromnému kupujúcemu a premenovaná na loď „Lord Sandwich“. Neskôr ju prenajímali britskému kráľovskému námorníctvu a poslúžila aj pri prevoze vojsk k Novému Anglicku počas americkej revolúcie. Počas kotvenia v Rhode Islande v prístave Newport v roku 1778 sa stala jednou z 13 zámerne potopených lodí, ktoré mali vytvoriť blokádu blížiacej sa francúzskej flotily. Hľadanie rozpadajúcich sa ostatkov lode je momentálne terčom Projektu Rhode Island – Námorná archeológia a austrálskeho národného námorného múzea, ktoré mapovaním vytipovanej oblasti strávili už niekoľko rokov. Tímu sa zatiaľ podarilo identifikovať viac ako dve tretiny potopených lodí, ale zatiaľ ešte nenašli žiaden dôkaz, ktorý by identifikoval práve Cookov dlho stratený Endeavour.

4. The Griffin

Prvou plachetnicou, ktorá bola určená na plavbu po Veľkých jazerách, bol trojstožiarový Griffin postavený francúzskym prieskumníkom René-Robert Cavelier de La Salle počas raných expedícií k severoamerickým hraniciam. La Salle používal Griffina na plavbu po rieke Niagara s cieľom preskúmať častí jazier Erie, Huron a Michigan. Loď zmizla v septembri 1679 po tom, čo vyplávala z dnešného Green Bay so šiestimi členmi posádky a nákladom kožušín. Jej skutočný osud je dodnes záhadou, aj keď pravdepodobne stroskotala v búrke. Légie hľadajúcich sa už snažili vypátrať vodný hrob tohto „svätého grálu vrakov Veľkých jazier“, ale nikomu sa to zatiaľ nepodarilo. Jeden z najnovších falošných poplachov prišiel v roku 2014, keď dvaja hľadači pokladov nahlásili, že našli túto legendárnu loď vo vodách jazera Michigan. Bohužiaľ, následné vyšetrovanie odhalilo, že vrak bol s najväčšou pravdepodobnosťou parou poháňaná loď z 19. alebo 20. storočia.

5. Shackletonova Endurance

V roku 1914 vyplával prieskumník Ernest Shackleton z Anglicka na svoju Kráľovskú transantarktickú expedíciu k južnému pólu. Rodený Ír dúfal, že sa mu ako prvému podarí pozemný prechod Antarktídou, ale ešte pred tým, než vôbec vkročil na kontinent, jeho loď Endurance bola uväznená v obrovských ľadových kryhách vo Weddellovom mori. Verná svojmu menu (Endurance – vytrvalosť), drevená trojsťažňová plachetnica prežila 10 mesiacov v zmrazenom zveráku, kým tlak okolitého prostredia spôsobil, že jej popraskal trup a loď klesla na morské dno. Shackleton síce zachránil svoju posádku tým, že podnikol nebezpečnú 1300 km dlhú plavbu v záchrannom člne, no jeho loď Endurance zostala pochovaná v chladných hĺbkach mora až do dnešného dňa. Vrak lode leží dnes pravdepodobne približne v hĺbke 3 km pod 1,5 metrovou vrstvou ľadu. Aj podvodný záchranný expert David Mearns a objaviteľ Titanicu Robert Ballard prejavili záujem o nájdenie lode, no žiadny tím zatiaľ nevyzbieral dostatok finančných prostriedkov na túto náročnú antarktickú expedíciu.

6. Bonhomme Richard

Táto francúzska fregata vyplávala v roku 1779 pod velením kapitána Johna Paula Jonesa a počas niekoľkých týždňov sa jej podarilo zastaviť neuveriteľných 16 britských plavidiel. Dňa 23. septembra toho roku si to Bonhomme Richard nasmerovala priamo proti lodi Serapis a ďalším lodiam kráľovského námorníctva v divokej bitke pri severovýchodnom pobreží Anglicka. Nepriatelia sa Jonesovi vzdali po niekoľkých hodinách boja, z ktorého je doteraz známy jeho výrok „Veď som ešte ani nezačal bojovať“. Toto víťazstvo však už nezachránilo samotnú Bonhomme Richard, ktorá sa zmietala v plameňoch po tom, čo ju zasiahlo viacero striel. Po dlhých 36 hodinách snahy o jej udržanie na hladine, Jones a jeho posádka neochotne opustili loď a nechali ju ponoriť sa vo vodách Severného mora. Jej trosky sa odvtedy stali terčom expedícií snáď každej z britských profesionálnych firiem na zber šrotu, amerického námorníctva, ba dokonca aj autora a dobrodruha Cliva Cusslera. Niekoľko tímov našlo trosky zodpovedajúce opisu Bonhomme Richard, ale žiadne z nich neboli doteraz identifikované ako stratená potopená loď.

_____________

Autorka: Zuzana Zreláková

Zdroj: history.com/news/history-lists/6-famous-shipwrecks-still-waiting-to-be-discovered

Obrázok: ezetop.com/Content/Uploads/2014/LP/ILD/community/haiti/santa%20maria.jpg

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.