Bicykel – absolútne ekologický dopravný prostriedok

Jednoduchý, no predsa dokonalý stroj, ktorý je schopný jazdiť takmer po akomkoľvek povrchu. Navyše, pokladáme ho za maximálne ekologický a praktický. Ako inak, magazín Magistra História si dnes zobral na paškál bicykel a jeho históriu. Vo Francúzsku sa zvykne tento dopravný prostriedok nazývať drezina a napríklad v takom Anglicku je to hobbyhorse

historia bicykla

Ako to celé začalo?

História bicykla siaha do doby poštových dostavníkov. Človek bol odkázaný na svalovú silu koní, ktoré ho vozili v ťažkých kočiaroch po hrboľatých cestách. Čoskoro si teda začal klásť otázku, či by bolo možné vymyslieť vozidlo, ktoré by mohol pohybovať vlastnou silou a nebol by teda na nič  (a na nikoho) viazaný.

Karl Dreis

Karl Dreis sa narodil v roku 1775 v sídelnom meste Karlsruhe. Od detstva ho priťahovali prírodné vedy. Študoval matematiku, fyziku a poľnohospodárstvo. Zaoberal sa myšlienkou vozu, ktorý by jazdil bez koní a staval modely s viacerými kolesami. Tak sa dopracoval až k vlastnej podobe bicykla. Cvičení velocipedisti na ňom dokázali vyvinúť rýchlosť až 20 km/h.

Karl DreisBol to slobodný muž a vášnivý vynálezca. Bol tiež prvý, kto v odľahlom Badenskom mestečku Gengenbach položil základy predchodcu dnešného bicykla. V roku 1816 vyskúšal prvýkrát svoj riaditeľný bicykel. Vymyslel aj výškové nastavenie sedla. Na pohon však ešte nepoužíval stredový disk s pedálmi, hoci to už dávno nebola žiadna novinka. V tej dobe ešte nevedeli nič o samostabilizujúcich silách, ktoré spôsobujú, že idúci bicykel nespadne, ani keď jazdec nemá nohy na zemi. Dokonca vymyslel vyvažovaciu drevenú opierku, o ktorú sa mal jazdec opierať, aby ľahšie udržal rovnováhu. Drevená konštrukcia si vyžadovala neustále mazanie riadidiel, no stačil na to kus slaniny. Jazda však naďalej pôsobila nemotorným dojmom.  

Hoci mal Reis na bicykel patent, napodobňovali sa bez licencie po celej Európe. Vynález mu teda nepriniesol zárobok. Výskumná cesta do Brazílie ho vyradila zo spoločenského života a upadol do zabudnutia. Až po 40-tich rokoch od jeho smrti mu bol postavený dôstojný pomník. Dreis bol praktik, vôbec nepoznal fyzikálne základy svojho vynálezu.

Prečo vlastne bicykel počas jazdy nespadne na zem?

Rotácia kolies odoláva všetkým výkyvom. Sila, ktorá tu pôsobí, sa nazýva točivá. Ak na bicykel pôsobí vonkajšia sila, bicykel sa nakloní a podľa zákona točivej sily si pri jazde zachováva zvislú polohu. Potom začína pôsobiť ďalšia sila – odstredivá.  Všetky telesá pohybujúce sa po kruhovej dráhe sú neustále vytlačované von, smerom od stredu. Pri zatáčaní kolesa začína pôsobiť trecia sila. Nepretržitá zmena vyrovnávacích pohybov má za následok mierne kľukatú jazdu, no nakoniec ide bicykel rovno.

Čoskoro sa ukázalo, že bicykel môže jazdiť aj bez vyvažovacej opierky. Pády boli spôsobené skôr príliš rýchlou jazdou.

Nástup pedálov 

Kirkpatrick Macmillan bol prvý, kto postavil bicykel poháňaný pedálmi, ale úspech slávil až obchodne zdatný Pier Michel (1860), ktorému sa podarilo spopularizovať pedálmi poháňaný velociped. Pedále boli umiestnené priamo na prednom kolese a rám už nebol drevený, ale železný. Pre menej odvážne ženy zostrojil trojkolku. Pedále boli vlastne prepracované šľapky s vyvažovacou olejničkou.

Postupne sa ukázalo, že rovnováha sa zvyšuje s veľkosťou predného kolesa. Vývoj smeroval k vysokému kolesu. Bicykel sa nevyužíval ako dopravný prostriedok, ale skôr ako spestrenie voľnočasových aktivít. Vysoké koleso malo ale jednu obrovskú nevýhodu. Kedykoľvek jazdec zabrzdil, riskoval, že prepadne dopredu. Tento problém vyriešilo využitie reťaze. Reťazový pohon dovolil odstrániť pedále z hnacieho kolesa.

Ďalšie vylepšenia

Vo Veľkej Británii vznikol v 80. rokoch 19. storočia bezpečný bicykel. Mal dve rovnaké kolesá, reťazou sa už nepoháňalo predné, ale zadné koleso. Potom už nasledovali ďalšie inovácie: prevody na lepší prenos sily, voľnobeh hnacieho kolesa a najrôznejšie príslušenstvo (zvonček, prvé osvetlenie).

Ďalším míľnikom boli ráfiky plnené vzduchom. Vymyslel ich írsky lekárnik John Dunlop. Na vzdušnicu sa navliekal tvrdý plášť.  Bicykel získal opäť lepšie jazdné vlastnosti a v mestách začal súperiť s drahým automobilom. Zároveň si však navzájom prekážali s chodcami. Problémy mali odstrániť cestné pravidlá a vodičské preukazy na bicykel. Napokon sa také riešenie neujalo a bicykel možno aj vďaka tomu patrí medzi najrozšírenejšie dopravné prostriedky na svete.

____________

Autor: Jozef Teťák

Zdroj: dokumentárny film Miľníky vedy a techniky – bicykel, kaučuk

Obrázky: janeaustenslondon.files.wordpress.com/2013/08/hobbyhorse.jpg

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/KarlDrais.jpg/220px-KarlDrais.jpg

Comments
  1. juraj

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.