Čo skutočne spôsobilo zlyhanie Hindenburgu?

6. mája 1937 začala vzducholoď Hindenburg horieť a zrútila sa, keď sa pokúšala pristáť na námornej leteckej stanici v Lakehurst v New Jersey.

Keď masívna vzducholoď Hindenburg debutovala, bola vyhlásená za budúcnosť luxusnej leteckej dopravy, ale po transatlantickom lete 6. mája 1937 bola loď s nemeckými pasažiermi  zahalená v plameňoch a havarovala pri pokuse o pristátie na Námornej leteckej základni v Lakehurst v New Jersey. Pri tejto katastrofe zahynulo 35 ľudí a stala sa symbolom konca veku vzducholodí.

Aj o 80 rokov neskôr sa stále špekuluje o tom, čo vlastne prinieslo skazu Hindenburgu? Kde bola chyba? Čo sa naozaj stalo?

Historik cez vzducholode Dan Grossman sa vyjadri, že z hľadiska bezpečnosti boli so vzducholoďami vždy problémy. Sú veľké, ťažkopádne a ťažko zvládnuteľné, veľmi ich ovplyvňuje vietor a pretože potrebujú byť ľahké, sú tiež veľmi krehké, navyše väčšina vzducholodí bola nahustená vodíkom, čo je veľmi nebezpečná a veľmi horľavá látka.

Vyšetrovania po katastrofe, ako aj neskoršie rekonštrukcie potvrdili, že práve vodík v kombinácii s nepriaznivým počasím v Lakehurst mohli za haváriu tejto vzducholode.  

Grossman si však nemyslí, že na „tajomno“ okolo Hindenburgskej katastrofy existuje nejaký pádny dôvod. Vieme, že unikol vodík a že bol zapálený pravdepodobne elektrostatickým výbojom spôsobeným počasím, keďže v čase pristátia bola búrka.

Konšpirácia

Podľa Grossmana je jediným skutočným tajomstvom okolo katastrofy Hindenburgu príčina úniku vodíka. Špekulácie, ktoré vznikli čoskoro po nehode predpokladajú, že vzducholoď mohla byť útokom sabotéra, nepriateľa vznikajúceho nacistického Nemecka – koniec koncov písal sa rok 1937, iba dva roky pred začiatkom druhej svetovej vojny.

Je totiž oveľa atraktívnejšie myslieť si, že niekto sa pokúsil vyhodiť do vzduchu nacistickú vzducholoď než premýšľať o nejakom elektrickom výboji z búrky. Za 80 rokov nebol nájdený žiadny dôkaz o bombe.

Zeppelin Co., ktorá vlastnila Hindenburg, bola prvá, ktorá vyrukovala so špekuláciami o tom, že osobnú loď zničilo nejaké úmyselné konanie. V minulosti spoločnosť dostala listy s hrozbami, no firma neskôr túto hypotézu opustila a podporila vysvetlenie statickej iskry.

Avšak konšpiračné teórie zomierajú len ťažko a Hindenburgské peklo stále čerilo vody predstavivosti celej verejnosti. V priebehu rokov bolo publikovaných niekoľko kníh hľadajúcich ľudského vinníka nehody, z ktorých jedna sa stala námetom zápletky filmu z roku 1975 „The Hindenburg“.

Éra vzducholodí

Pád Hindenburgu však nebol prvou ani jedinou katastrofou vzducholode. Nebol dokonca ani tou najsmrtelnejšou. V skutočnosti, aj keď oheň zmenila zeppelin s dĺžkou 245 metrov na hromadu popola a sutín za menej ako 1 minútu, z 97 ľudí na palube prežilo haváriu 61, aj keď boli zranení.

Britský R101, ktorý bol držiteľom titulu najväčšej vzducholode na svete pred Hindenburgom, sa podieľal na smrteľnejšej nehode, keď v roku 1930 stroskotal do lesa v severnom Francúzsku, pričom sa zabilo 48 z 54 ľudí na palube. (Zaujímavé je, že niektoré zdroje tvrdia, že Nemci použili materiál zachránený z trosiek R101 na vybudovanie Hindenburgu.)

V čase katastrofy Hindenburgu už boli vzducholode zastaralou a zastaranou technológiou, ktorá mala byť nahradená rýchlejšími a účinnejšími lietadlami. Napriek tomu je jedným z hlavných dôvodov, prečo katastrofa Hindenburgu zanechala nezmazateľnú stopu v leteckej histórii a prečo sa nehoda vryla do mysle ľudí ten, že koniec vzducholode v plameňoch bol zachytený na filme.

Skutočným dôvodom, prečo stále hovoríme o Hindenburgu je to, že bol zachytený na filme, čo bolo v roku 1937 niečo naozaj pozoruhodné. Dnes sú ľudia zvyknutí vidieť veci v televízii alebo na internete, ale v roku 1937 neboli ľudia zvyknutí sledovať katastrofy vlastnými očami.

Jednalo sa o prvý príchod Hindenburgu do USA z Nemecka v jeho druhej etape lietania. Zvedaví miestni obyvatelia, ako aj spravodajské posádky a fotografi sa zhromaždili, aby boli svedkami tohto predstavenia. Netušili, že to bude ešte oveľa nezabudnuteľnejšie ako očakávali.

Vyobrazenie „pýchy oblohy“, ktorá sa zmenila na ohnivú guľu, keď sa priblížila ku kotvovému stožiaru za búrlivého počasia, sa stalo súčasťou kultúrneho dedičstva rovnako ako zaznamenané svedectvo očitého svedka nehody Herberta Morrisona.

To všetko spôsobilo, že katastrofa v Hindenburgu sa vryla do pamäte verejnosti oveľa hlbšie ako iné katastrofy vzducholodí, ktoré sa stali.

Podľa Dana Grossmana by koniec vzducholodí aj tak čoskoro prišiel. Dva roky po katastrofe v Hindenburgu spoločnosť Pan American začala prevádzkovať prvú transatlantickú osobnú dopravu pomocou lietadiel Boeing 314, čo znížilo náklady na leteckú dopravu, ako aj trvanie cesty a začali tak skutočnú leteckú dopravnú revolúciu.

_____________

Autorka: Zuzana Zreláková

Zdroj: livescience.com/58987-why-caused-the-hindenburg-disaster.html

Obrázok: s3.india.com/wp-content/uploads/2014/05/hidenburg.jpg

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.