Mária Magdaléna nebola hriešnica

Maria MagdalenaNajprv prostitútka, potom svätá a v posledných rokoch, vďaka Danovi Brownovi a Da Vinciho kódu, veľmi komplikovaná a z každej strany prediskutovaná postava Nového Zákona. Hovoríme o Márii Magdaléne. Kým vlastne bola? Aké sú fakty, teórie alebo konšpirácie? Akú úlohu v živote Ježiša Krista zohrávala? 

Už z jej mena sa dá veľa zistiť, pretože je odvodené od galilejského mesta Magdala. Pôvodne jej teda hovorili Mária z Magdaly. Išlo o rybárske mestečko a mnohí predpokladajú, že aj ona, tak ako množstvo apoštolov, narábala s rybami, konkrétne na rybom trhu. V starovekom Izraeli mali ženy za svojím menom to manželovo a slobodné devy meno mesta, z ktorého pochádzali. Z toho dedukujeme, že Mária bola slobodná. Iné teórie hovoria, že to bola veľmi zámožná, bohatá a samostatná žena, ktorá vystupovala ako mecenáška Ježiša Krista. 

Mária Magdaléna v Biblii

Mária bola v Evanjeliách spomenutá niekoľkokrát, napríklad vtedy, keď z nej Ježiš vyhnal sedem zlých duchov. Toto viedlo k záveru, že bola prostitútka, ale je to mylný a zavádzajúci predpoklad. V Ježišových dobách všetky choroby pripisovali démonickým silám a človek mohol ochorieť, či už hrešil alebo nie. Číslo sedem, rovnako ako číslo tri alebo desať, je číslom plnosti, čo mohlo znamenať, že jej choroba bola chronická, dlhotrvajúca, nevyliečiteľná. Od tej doby, ako jej Ježiš pomohol, ho nasledovala, preto nie je možné, aby to bola tá istá žena, ktorá bola prichytená pri cudzoložstve, ľud ju chcel ukameňovať a Ježiš ju zachránil slávnym výrokom: „Kto nie je hriešny, nech prvý do nej hodí kameňom“. Takisto to nie je ani tá hriešna Mária, ktorá umývala Ježišovi nohy svojimi vlasmi u Šimona. Musíme si uvedomiť, aká musela byť Mária Magdaléna dôležitá, keďže bola jedna z prvých, ktorej sa Ježiš po svojom zmŕtvychvstaní zjavil. Sprevádzala ho tiež do posledného výdychu, kým sa iní učeníci skrývali.

Apokryfné evanjeliá

Maria Magdalena a JezisV kanonických evanjeliách sa Mária Magdaléna spomína deväťkrát, ale sú tu aj papyrusy, ktoré dnes poznáme pod menom nekanonické alebo apokryfné evanjeliá. Sú to evanjeliá podľa Filipa, Judáša, Tomáša a podľa Márie Magdalény. Niektoré z týchto textov hovoria, že Ježiš nebol ukrižovaný, ale namiesto neho zomrel Šimon z Cyrény. Ďalšie našepkávajú, ako Judáša poslal sám Ježiš, aby ho zradil. Týmto evanjeliám sa dá vytýkať časová nepresnosť a vyhýbanie sa presným lokalitám. Mária sa v týchto evanjeliách spomína v inom svetle. Niektorí si ju vysvetľujú ako Ježišovu ženu, keďže vo Filipovom evanjeliu sa píše, že ju bozkával. Tento akt ale v najväčšej pravdepodobnosti znamenal to, že jej predával viac osobného poznania o viere ako ostatným. V ďalších kapitolách a veršoch sa píše o tom, ako práve ona bola apoštolom apoštolov a Ježiš jej povedal viac ako ostatným svojim učeníkom. Na základe tohto vznikol spor a ona ako jediná žena vo vedúcej funkcii v prvotných cirkvách nebola prijatá. Podľa kresťanskej tradície odišla evanjelizovať do južného Francúzska.

Vnímajúc všetky fakty vieme, že Mária Magdaléna bola naozaj významná žena Nového Zákona. Možno komplikovaná postava, no určite nie tak opovržlivo hriešna, ako sa nám celé stáročia vštepovalo. Bez toho, aby sme zasiahli kohokoľvek názor, či už Cirkvi alebo jej odporcov, môžeme s určitosťou povedať, že to bola svätá žena.

Autor: Ján Štiffel

Zdroj: smithsonianmag.com, bbc.co.uk, futurechurch.org

Foto: mattstone.blogs.com, goldenageofgaia.com

Comments
  1. gaia

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.