Šarmantný diplomat a jeho tragické pristátie

stefanikV nedeľu 4. mája 1919 sa zraky tých, ktorí sa zhromaždili na letisku v Bratislave, upriamili na oblohu, na ktorej sa malo objaviť lietadlo s generálom Štefánikom na palube. Jeho trojmotorový bombardér Caproni 450 však nezvládol pristátie a narazil do zeme. Nikto z posádky tento pád neprežil.

Čo bolo príčinou tragickej havárie? Bola to technická porucha alebo nebodaj politická vražda? Komu by mohol Milan Rastislav Štefánik prekážať?

Usilovný študent

M.R. Štefánik sa narodil v obci Košariská na západnom Slovensku ako šieste z dvanástich detí v rodine evanjelického farára. Milan bol výborným žiakom a študentom. Zmaturoval s vyznamenaním a odišiel študovať stavebné inžinierstvo na vysokú školu do Prahy. Žil tam vo veľmi skromných podmienkach, ale vždy sa  zapájal do kultúrnych aktivít, ktoré organizovali slovenskí študenti pôsobiaci v Prahe. Písal do rozličných časopisov, akými boli Čas alebo Hlas, ktorý vydával spolok Detvan. Zoznámil sa tu aj s profesorom T. G . Masarykom, zapájal sa do diskusií intelektuálov o oslobodení Čechov a Slovákov spod područia Habsburskej monarchie.

Charizma a šarm

Okolie ho vnímalo ako charizmatického šarmantného človeka s prirodzenou autoritou, vysokou inteligenciou, jednoducho mal čaro osobnosti. Jeho tvár v detstve poznačili kiahne, ale to nič nemení na fakte, že v komunikácii a medziľudských vzťahoch ťažil najmä zo svojich úprimných svetlých modrých očí.

Ako čerstvý doktor filozofie prišiel v r. 1904 do Paríža, kde ho zlákali moderné hvezdárne. Tu jeho šarmu podľahla nejedna významná francúzska slečna. Neodolateľnému Milanovi s povesťou nádejného politika pomohli práve ženy otvoriť dvere do prestížnych salónov a budovať tak kontakty.

V službách spravodajcov

Dva roky po jeho príchode do Paríža bol Štefánik poverený vedením francúzskej výpravy do Turkistanu, v nasledujúcich rokoch precestoval severnú Afriku a v roku 1910 prišiel na Tahiti, kde sa pohrával s myšlienkou, že sa sem odsťahuje. O dva roky neskôr vycestoval do Brazílie. Získal francúzske občianstvo a jeho schopnosti začala využívať tamojšia spravodajská služba.

Odboj

Napriek svojim zdravotným problémom sa po vypuknutí 1. svetovej vojny dostal do služieb letectva a v apríli 1915 pôsobil už ako pilot pozorovacích letov. Koncom augusta 1915 sa nechal preložiť na srbský front, z čoho vyplýva, že mal záujem o nadviazanie bližšieho kontaktu s predstaviteľmi českého odboja. Veľmi sa mu zapáčila myšlienka vybudovať v zahraničí čs. vojenské jednotky, ktoré by bojom na strane Dohody podporovali uznanie samostatnosti Čechov a Slovákov.

Malý Slovák

Malý Slovák„, aj takto ho oslovovala jeho veľká láska Giuliana Benzoni, s ktorou sa zoznámil v rímskej nemocnici po nehode lietadla. Odtiaľto bol prevezený do Paríža, kde podstúpil už siedmu operáciu žalúdka a 1. januára 1916 bol kvôli svojim zdravotným problémom vyradený z armády. Naďalej bol ale povyšovaný a armáda ho poverovala  vojenskými diplomatickými misiami.

Masaryk a Beneš

V Paríži sa stretol s Masarykom a Benešom. S veľkým nadšením sa zapája do aktivít českého odboja. Vo februári 1916 bola v Paríži ustanovená Československá národná rada, ktorej predsedom sa stal Masaryk, podpredsedmi Josef Dürich so Štefánikom a generálnym tajomníkom Beneš. Neskôr intenzívne pracovali na ustanovení samostatného čs. vojska. Milan vycestoval do Talianska a Ruska, kde rokoval o založení československých légií. Po jeho návrate do Paríža 16. 12. 1917 vydala francúzska vláda  dekrét o zriadení čs. armády vo Francúzsku.

Smrť pred očami matky

Po piatich rokoch v cudzine sa Štefánik 4. mája 1919 vracal domov, ale triumfálneho návratu sa nedožil. Jeho život vyhasol v troskách lietadla pred očami matky, ktorá čakala medzi ostatnými ľuďmi, ktorí prišli Štefánika privítať. Čo bolo teda príčinou tej strašnej havárie? Komisia talianskych leteckých odborníkov dospela k dvom záverom. Buď chcel Štefánik počas letu prevziať funkciu pilota, pri pristávaní omdlel a padol na riadiace zariadenie v kokpite, alebo bolo za tým prestrihnuté lanko rádiostanice, ktoré zablokovalo riadenie výškového kormidla. V čase tejto nešťastnej nehody mal Štefánik mesiac pred svadbou a v liste, ktorý sa u neho našiel, sa veľmi tešil na svoj návrat domov a svojej milovanej markíze Giuliane prisľúbil skorý návrat. Týmto listom vyvrátil všetky špekulácie o prípadnej samovražde kvôli zlému zdravotnému stavu.

Obeť atentátu?

K ďalším špekuláciám patria tie, ktoré sa pohrávajú s myšlienkou, že lietadlo zostrelili Maďari. Iní tvrdia, že Štefánik bol obeťou atentátu, ktorý naplánovali českí politici na čele s Benešom. Známa je tiež verzia, ktorá hovorí, že útok bol pripravený francúzskou či talianskou tajnou službou. Očití svedkovia nehody na letisku v Bratislave však túto možnosť pokladali za absurdnú.

havaria stefanik

Pravdu o príčine havárie sa nám už pravdepodobne nikdy nepodarí odhaliť. Viac ako pravdepodobné však i naďalej zostáva, že životy posádky lietadla vyhasli práve kvôli Štefánikovým zdravotným problémom. Všetkým naokolo bolo známe, že neraz upadol do bezvedomia alebo dostal epileptický záchvat. Náhla nevoľnosť ho mohla postihnúť aj krátko pred osudným pristátím. Pravda zostala zahalená rúškom tajomstva, a to niekde v kokpite lietadla nad bratislavským letiskom.

Autorka: Daniela Čižmárová

Zdroj: History revue 

Obrázky: mrstefanik.sk, vesmir.sk  

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.