Švédsko – mobilita i bezpečnosť na cestách

183870-top_foto1-2mnxe

V minulom roku zomrelo pri dopravných nehodách vo Švédsku 264 ľudí, čo je rekordné minimum. Hoci sa počet automobilov v premávke a v počte najazdených kilometrov od roku 1970 zdvojnásobil, počet úmrtí na cestách sa počas rovnakého obdobia znížil o štyri pätiny. Len traja zo stotisíc Švédov zomierajú na cestách každý rok, na porovnanie s piatimi ľuďmi v rámci Európskej únie, jedenástimi v USA a so štyridsiatimi v Dominikánskej republike, ktorá má vo svetovom meradle najsmrteľnejšiu cestnú premávku. Švédske cesty sa stali vo svete najbezpečnejšie. Ďalšie miesta, ako napríklad New York, sa teraz snažia kopírovať ich úspech. Ako to Švédsko robí? Vzhľadom k tomu, že najsmrteľnejší rok na cestách bol rok 1970, vyspelé krajiny sa snažia znížiť počet dopravných nehôd. Rozvojové krajiny sú však stále svedkami rastúcich strát na životoch, tak ako sa prizerajú i narastajúcemu predaju automobilov. V roku 1997 švédsky parlament schválil plán „Vízia nula“, v ktorom sľúbil, že odstráni smrteľné nehody a zranenia na cestách úplne. „My jednoducho neprijímame žiadne úmrtia, ani zranenia na cestách“, hovorí Hans Berg z vnútroštátnej prepravnej agentúry. Švédi veria a dokazujú, že môžu mať mobilitu aj bezpečnosť na cestách v rovnakom čase. Plánovanie hrá najväčšiu úlohu pri znižovaní nehôd.

ihr_weg_zu_uns_l

Cesty vo Švédsku sú postavené s dôrazom na bezpečnosť. Nízke rýchlosti v mestách, pešie zóny a prekážky, ktoré oddeľujú autá od ciest pre cyklistov, pomohli. Vyše tisíc bezpečnejších prechodov, vrátane lávok a zebrích pruhov lemovaných blikajúcimi svetlami, sa podpísalo na poklese úmrtí chodcov v priebehu posledných piatich rokov o polovicu. Prísnejšia polícia a sankcie tiež pomohli: v súčasnosti bolo zaznamenaných menej ako 0,25 % vodičov s požitím alkoholu. Úmrtia detí mladších ako sedem rokov rapídne klesli. V roku 2012 bolo usmrtené iba jedno dieťa, v porovnaní s počtom 58 v roku 1970. Podarí sa niekedy Švédom splniť ich nulový plán? Aktivisti bezpečnej cestnej premávky sú presvedčení, že to je možné. So smrteľnými nehodami zníženými o polovicu do roku 2000 sú na dobrej ceste. Ďalším krokom je robotická automatizácia, napríklad pomocou áut, ktoré varujú pred jazdou pod vplyvom alkoholu so vstavaným dychovým testerom. Rýchlejšie zavádzanie nových bezpečnostných systémov, ako sú výstražné upozornenia na prekročenie rýchlosti, alebo nezapnutý bezpečnostný pás, by mali tiež pomôcť. Tak, čo myslíte, kedy sa vydá Slovensko na podobnú cestu?

Zdroj: economist.com

Obrázky: tema.novinky.cz, isover.de

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.