Viete, kto vymyslel prvý bicykel?

Človek by si povedal, že tak jednoduchá vec ako bicykel nemôže mať zložitú históriu. Avšak, ako sa ukázalo, opak je pravdou. Tieto dvojkolesové mašinky majú skutočne bohatú minulosť, na ktorú sa teraz spoločne pozrieme…

Okolo toho, kto vynašiel prvý bicykel, alebo ako v skutočnosti vyzeral, koluje mnoho historiek. Tie si navzájom odporujú a nie je vôbec jasné, čo môžeme vlastne za prvý bicykel pokladať. 

V roku 1813 sa začal nemecký šľachtic Karl Drais venovať myšlienke zostrojenia vlastného štvorkolesového vozidla, ktoré bude poháňané človekom. O štyri roky neskôr vyrobil dvojkolesový stroj, ktorý mal naprieč krajinami rôzne mená – od bežiaceho stroja až po hobby koňa. Tento dopravný prostriedok bol postavený, aby riešil závažný problém. V tom období totižto spoločnosť trápilo masívne vymieranie koní. Kombinácia katastrof a zlej úrody spôsobila, že kone hladovali a v tisíckach umierali.

Neskôr Denis Johnson prevzal Draisov nápad a zostrojil viacero Hobby koní. Tieto bicykle si užili úspech v Londýne, kým ich nezakázali, pretože predstavovali veľké nebezpečenstvo pre chodcov. Nie je sa čo čudovať. Vtedajšie „bicykle“ mali od dnešných veľmi ďaleko. Šlo totižto o takmer neovládateľné stroje.

velocipedes

Bicykle sa však vrátili na scénu v sedemdesiatych rokoch devätnásteho storočia. Svetlo sveta uzrel prvý velocipéd – drevený bicykel s dvoma oceľovými kolesami a pedálmi. Otázka ale zostáva, kto velocipéd vymyslel.

Nemec Karl Kech tvrdil, že práve on vynašiel prvý velocipéd. Avšak prvý patent bol udelený Francúzovi menom Pierre Lallement, ktorý ho získal v roku 1866 za dvojkolesové vozidlo s pedálmi.

Pierre Lallement svoj vynález predstavoval verejne ešte predtým, ako naň dostal patent. To zrejme vysvetľuje, že sa k nemu dostali dvaja synovia bohatého francúzskeho priemyselníka – Aime a René Oliver. Títo bratia spolu so spolužiakom Georgesom de la Bouglise a mužom menom Pierre Michaux zostrojili vlastný velocipéd a rozbehli jeho predaj. Prístroj sa stal okamžite hitom, ale kvôli nezhodám bola spoločnosť, ktorú vytvorili, rozpustená.

Od roku 1870 sa popularizoval Michauxov dizajn a výrobcovia začali zväčšovať predné koleso. Mnohí jazdci však boli zvyknutí na klasické velocipédy, a tak sa táto úprava neuchytila. Zatiaľ však prišiel anglický vynálezca John Kemp Starley s víťazným nápadom na bezpečný bicykel. Jeho „Ariel“ kolesá, ktoré pohlcovali napätie, zožali úspech. Starley bol ešte dlhé desaťročia v popredí, čo sa týka inovácii bicyklov.

Bicykle boli spočiatku veľmi drahý koníček, ktorý si nemohol dovoliť každý. Masová výroba z nich však časom spravila oveľa dostupnejší sortiment. Bicykle sa stále zdokonaľovali a zrejme majú pred sebou ešte kus cesty. Uvidíme, čo prinesie pokrok, a na akých bicykloch budeme ešte jazdiť. 

Autor: Dávid Baránek

Zdroj a obrázky: livescience.com

Comments
    • ňufko

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.