Záhadné zmiznutia lietadiel

Možno ste už správami o zmiznutom lietadle Boeing 777-200, ktorý prevážal cestujúcich z Kualy Lumpuru do Pekingu, unavení. Viac vás to nezaujíma, proste sa stratil a pravdepodobne sa nikdy nenájde. No rodiny 239-tich nezvestných na 8. marec 2014 nikdy nezabudnú. S určitosťou však môžeme povedať, že nejde o prvé záhadné zmiznutie lietadla s cestujúcimi. Pozrime sa na niekoľko ďalších príbehov, kedy obrovský kolos doslova zmizol nielen z radaru, ale takpovediac, i zo sveta. 

Flying Tiger Line Flight 739 (16. marca 1962)

Jedno zo záhadných leteckých nešťastí sa spája s vietnamskou vojnou. Lietadlo bolo objednané na prepravu vojakov. Lockheed L-1049 Super Constellation vzlietol z Guamu. Prepravoval elektroniku komunikačných špecialistov, troch členov južnej vietnamskej armády a jedenásť členov posádky. Počasie bolo ideálnenik nezachytil núdzový signál. I napriek tomu stroj nikdy nedorazil do Clark Air Base na Filipínach. Bola zahájená mierová misia vo vzduchu i na mori. 1 300 ľudí prehľadalo 144 000 štvorcových míľ, no márne. Talianska posádka ropného tankera hlásila, že videla intenzívnu svetelnú explóziu na oblohe. Dva horiace objekty padli následne do oceánu. Zaujímavosťou je, že len  pár hodín pred touto katastrofou sa zrútil Flying Tiger na Aljaške. Predpokladalo sa, že mohlo ísť o sabotáž. Nedostatok dôkazov však neumožňoval nájsť skutočnú a oficiálnu príčinu oboch nehôd.

Zaoceánsky vzdušný parník (9. novembra 1957)

Luxusný let Boeingu 377 Stratocruiser zo San Francisca do Honolulu prepravoval 36 cestujúcich a 8 členov posádky. Akási cesta okolo sveta sa niesla v znamení vysokého štandardu. Dalo by sa tvrdiť, že išlo o zaoceánsky vzdušný parník. Každý si mohol užívať 150 centimetrový priestor na nohy, polohovateľné sedadlá, kaviár a šampanské. Cestujúci si  to všetko zaiste patrične užívali a netušili, že ich čaká podobný osud, ako tých, ktorí sa prepravovali na legendárnom Titaniku. Lietadlo sľubujúce romantiku bolo asi v polovici cesty, keď sa prerušilo rádiové spojenie. Počas letu nebol zaznamenaný žiaden tiesňový hovor. Po päťdňovom rozsiahlom pátraní sa podarilo objaviť niekoľko plávajúcich trosiek a 19 tiel takmer 1 000 km východne od Honolulu. Väčšina obetí mala na sebe záchranné vesty, čo znamenalo, že sa stihli pripraviť na pád. Pilot sa pravdepodobne snažil naviesť lietadlo na Tichý oceán. Väčšia časť lietadla a ostatní cestujúci neboli nikdy nájdení. Testy síce odhalili zvýšenú hladinu oxidu uhoľnatého v niektorých orgánoch nájdených tiel ľudí, no kvôli nedostatku dôkazov sa neprednieslo verejné vyhlásenie.

titulka

Canadian Pacific Airlines (21. júla 1951)

V čase, kedy prebiehala vo veľkom Kórejská vojna, vzlietol z Vancouvru v Kanade Douglas DC-4. Jeho smerom bolo Tokio v Japonsku, kde sa chystala pomoc Kórei. 31 cestujúcich a 6 členov posádky vletelo do dažďa. Nízka viditeľnosť a námraza ich donútili naplánovať medzipristátie v americkom meste Anchorage na Aljaške, kde bolo naplánované aj doplnenie paliva. Posádka nehlásila žiadne vážnejšie problémy. V Anchorage ich očakávali, zostávalo necelých 90 minút do ich príletu. Lietadlo však nikdy nedorazilo. Americké a kanadské záchranné tímy hľadali celé mesiace, ale nenašla sa ani najmenšia stopa.

Northwest Orient Airlines 2501 (23. júna 1950)

Pilot DC-4 vrtuľového lietadla prepravoval 55 cestujúcich a 3-člennú posádku. Okolo polnoci sa priblížili k Michiganu. Rútili sa rovno do búrky. V blízkosti Benton Harbor v Michigane požiadal pilot o povolenie zostúpiť do nižšej letovej výšky. Dispečer mu to nepovolil, pretože sa v tejto oblasti križovali iné lety. Posledným kontaktom pilot potvrdil prijatie správy o odmietnutí. Lietadlo letelo z New Yorku do Seattlu s plánovaným medzipristátím v MinneapoliseSpokane vo Washingtone. Pár minút po zamietnutí žiadosti pilota, videli svedkovia na oblohe „ohromný blesk“. V jazere Michigan v blízkosti Milwaukee boli neskôr objavené ropné škvrny. Začalo sa strastiplné pátranie. O dva dni sa objavili deky, vankúše a ľudské pozostatky asi 10 míľ od pobrežia South Haven v Michigane. Vrak lietadla, ba ani najmenší kúsok z kostry, sa nikdy nenašiel. Jedna z najväčších komerčných katastrof v histórií amerického letectva tak zostala nevyriešená. Za posledných 10 rokov sonar preskúmal 300 km2 na dne jazera, kam malo údajne lietadlo spadnúť. Našlo sa tu 14 vrakov lodí, ale ani kúsoček niečoho z letu 2501.

British South American Airways, Star Ariel (17. januára 1949)

Bermudský trojuholník je známym temným miestom a zamestnáva našu myseľ už veľmi dlhú dobu. Nikoho teda neprekvapí, že lietadlo spoločnosti British South American Airways zmizlo práve v tejto oblasti, na ceste z Bermúd na Jamajku. Pilot hlásil dobré podmienky pre let. Asi po hodine letu sa však definitívne prerušilo spojenie so „Star Ariel“. Britským vyšetrovateľom sa nepodarilo nájsť trosky lietadla, ani stopy po 20-tich cestujúcich, ktorí boli na palube. Záver opäť znel: „príčina neznáma“.

British South American Airways, Star Tiger (30. januára 1948)

V roku 1945 zmizlo nad Bermudským trojuholníkom päť amerických torpédových bombardérov, ktoré vykonávali bežný letecký tréning. O tri roky neskôr tu malo nájsť svoj záhadný koniec 31 pasažierov dominantného „Star Tiger“ letiaceho z Portugalska na Bermudy. Pilot udržiaval normálnu rádiovú komunikáciu. Lietadlo však nikdy nepristálo. Nebola zaznamenaná nijaká tiesňová správa. Päťdňové pátranie neprinieslo žiadne výsledky. Opäť jedna nevyriešená záhada. 

Zdroj: history.com

Obrázky: history.com, cecomhistorian.armylive.dodlive.mil, taylorempireairways.com,

 sfgate.com, eskside.co.uk,  how2becool.com

Comments

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.