Ako Citroën pomohol De Gaullovi prežiť pokus o atentát

22. augusta 1962 prežil francúzsky prezident Charles De Gaulle jeden z niekoľkých na neho cielených pokusov o atentát, a to vďaka vynikajúcemu výkonu prezidentského automobilu. Bol ním elegantný a aerodynamický Citroën DS 19, známy ako „La Deesse“ (bohyňa).  

Keď Citroën DS predstavil na parížskom autosalóne v roku 1955 svoj nový model, jeho zefektívnená forma okamžite vynikla medzi ostatnými vozmi, ktoré boli v tom čase populárne. Na rozdiel od slávneho Citroëna 2CV (nazývaného „škaredé káčatko“), mal DS 1,9-litrový motor a posilňovač riadenia. Vylepšené boli aj spojky a brzdy. Vrcholovým aspektom však bol hydropneumatický systém odpruženia, ktorý automaticky nastavil výšku automobilu tak, aby sa udržal vo vodorovnej polohe a umožnil vodičovi ľahšie udržať kontrolu. Do konca prvého dňa výstavy prijal Citroën 12 000 objednávok na tento model. Čoskoro sa stal známym spôsobom prepravy medzi bohatými a najmocnejšími občanmi Francúzska.

V auguste 1962 sa skupina s názvom OAS (Secret Army Organization/Organizácia tajnej armády) pokúsila  o atentát na prezidenta De Gaulla, o ktorom sa domnievali, že Francúzsko zradil tým, že Alžírsko (v severnej Afrike) odovzdal alžírskym nacionalistom.

!Povojnová francúzska politika vykazovala veľkú nestabilitu (časté výmeny vlád a problémy v kolóniách). A práve povstanie v jednej z nich, v Alžírsku, prispelo k celkom novému ústavnému režimu, pre ktorý sa uchytil názov poloprezidentský alebo gaullizmus. V reakcii na to sa vytvorila radikálna opozícia OAS, ktorej cieľom sa stala destabilizácia Francúzska a atentát na De Gaulla.! (https://cs.wikipedia.org/wiki/Charles_de_Gaulle)

22. augusta 1962, pred zotmením, mierili De Gaulle a jeho manželka z Elyzejského paláca na letisko (Orly Airport). Keď čierny Citroën DS prebehol pozdĺž Avenue de la Liberation v Paríži rýchlosťou 70 kilometrov za hodinu, 12 automobilov OAS naň spustilo paľbu. Krupobitie 140 guliek, z ktorých väčšina prišla zozadu, zabilo dvoch prezidentových strážcov na motocykloch, rozbilo zadné okno automobilu a prepichlo všetky štyri jeho pneumatiky. Aj keď sa dostal Citroën do šmyku, šofér De Gaulle bol schopný vymanévrovať a ujsť do bezpečia, a to všetko vďaka vynikajúcemu systému odpruženia vozidla.

Frederick Forsyth dramatizoval udalosti z augusta v jeho najpredávanejšom románe „Deň šakala“, ktorý bol neskôr (rok 1973) aj sfilmovaný. V roku 1969 už De Gaulle vedel, že za svoj život vďačí Citroënu. Obmedzením podielu sa pokúsil zabrániť priamemu predaju francúzskeho popredného výrobcu automobilov (patriaceho rodine slávnych pneumatík Michelin) talianskemu výrobcovi vozidiel Fiat. Ten smel odkúpiť len 15 percent. V roku 1975 francúzska vláda financovala predaj Citroënu, ktorému sa do cesty postavil silný rival Peugeot. Vláda sa snažila zabrániť možnému bankrotu automobilky Citroën. Výsledkom bola spoločnosť PSA Peugeot Citroën SA, založená v roku 1976.

__________

Zdroj: history.com/this-day-in-history/citroen-helps-de-gaulle-survive-assassination-attempt

Obrázok: i.wheelsage.org/pictures/c/citroen/citroen_ds_19/charles_de_gaulle/

citroen_ds_19_charles_de_gaulle.jpeg

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.