Recenzia knihy Americký cisár

Pulty našich kníhkupectiev už nejaký čas zaplavujú knižky so sympatickým dizajnom z vydavateľstva Absynt. Ako prvú z nich som si vybral Amerického cisára, ani tak nie pre jej zvláštny názov, ako skôr preto, že som z televíznej diskusie poznal jej autora. Martin Pollack prerazil do širšieho povedomia najmä s knihou Smrť v bunkri, kde sa snažil vysporiadať s minulosťou jeho vlastného otca, ktorý bol vysokým predstaviteľom SS. O Americkom cisárovi som nepočul nič, ale to sa okamžite zmenilo. Ako sa na zadnej strane v recenzii Pawla Smolenského píše, dobrú reportáž spoznáte už po prečítaní niekoľkých strán, pretože si ihneď dokážete jednotlivé situácie v príbehu predstaviť na vlastnej koži, vcítite sa do toho, čo daní ľudia prežívajú a ste vtiahnutí do príbehu všetkými zmyslami. Presne tak je to v tomto prípade.

Pollack opisuje situáciu, ktorá nastala v Haliči (dnes najmä južné Poľsko) na konci devätnásteho storočia. Masové vysťahovalectvo do Spojených štátov so sebou prinášalo tisícky príbehov najbiednejších ľudí, hľadajúcich vyslobodenie zo svojho každodenného života. Ťažko však vravieť o „americkom sne“, autor sa akoby zameriaval práve na nešťastné príbehy, ktoré sa každému čitateľovi hlboko vrazia do pamäte. Kniha je podľa môjho názoru písaná ako paralela k udalostiam dnešných dní, kedy sa predovšetkým stredná Európa úspešne bráni návalu utečencov. Pritom akoby zabudli na časy, kedy sami tvorili nekonečné migračné vlny smerujúce do nového sveta. Vráťme sa však na prvé strany knihy. Príbeh začína opisom cesty štyroch Slovákov, ktorí akoby v pozadí tvoria neustále hlavné postavy, hoci dej sa veľmi často mení poukazovaním na iné problémy doby. Autor zaryl hlboko do problematiky antisemitizmu, prostitúcie, obchodu s ľuďmi, interupcie a nekonečnej chudoby, ktorou bola Halič neslávne známa. Ľudia v zúfalosti z vlastnej chudoby často odmietli vlastné deti a keďže doma pre nich obživy nebolo, boli nútení hľadať šťastie inde.

Vlastnú iniciatívu preukazovali spočiatku práve mladí muži, ktorí bez žien a detí odchádzali do nemeckých prístavných miest Brémy a Hamburg, aby na parníkoch prekročili oceán a vybudovali si zázemie v novej krajine. Mnohí sa späť vrátili a vyplatili staré dlhy, odkúpili trochu pôdy a žili starým životom. Iní chodievali do Ameriky takmer každú sezónu a veľa z nich tam už navždy zostalo, najmä po roku 1914. Na svojej dobrodružnej ceste museli prekonávať viaceré prekážky. Ak aj získali dostatok peňazí na kúpu lodného lístka, neboli to ich jediné výdavky. Autor dopodrobna opisuje bandy podvodníkov, zlodejov a klamárov, ktorí chodievali po dedinách v Haliči a lákali ľudí na cestu do Štátov. Na princípe provízií získali čo najviac ľudí, ktorých cez lodné spoločnosti, ktoré týchto agentov vyplácali, odviezli za oceán. Samozrejme len v tom lepšom prípade. V horšom prípade im priekupník zobral peniaze za lístok a vydal im len ústrižok parníka na stránke časopisu, prípadne ich obral o zvyšok peňazí za ubytovanie a jedlo, ktoré v prístave zabezpečené nebolo. V neposlednom rade, ak sa aj cestovatelia dostali na loď, mohli druhou loďou odísť rovno naspäť domov, ak neprešli cez americké zdravotné kontroly, alebo ak uviedli, že už majú v novej krajine dohodnutú prácu. Nehovoriac o množstve prípadov mladých dievčat, ktoré počas cesty jednoducho zmizli, aby sa po pár týždňoch cesty objavili v Argentíne či Brazílii u svojho nového pasáka.

Prečítanie knihy Martina Pollacka neoľutuje žiaden záujemca o novšie dejiny. Aj ten najzarytejší odporca súčasnej migračnej krízy pochopí vtedajšiu biedu a ťažkosti možno aj svojich vlastných predkov. Zúfalé situácie vedú k zúfalým činom a o tom presne je aj tento príbeh.

____________

Recenzovaná kniha: POLLACK, Martin. Americký cisár. Krásno nad Kysucou : Absynt, 2016,237 s. ISBN978-80-89845-46-0.

Autor recenzie: Mgr. Jozef Voříšek